Kan min canadiske datter få dansk statsborgerskab?

Hello,

Jeg har et spørgsmål, som jeg endnu ikke har fundet svar på.

Jeg har tænkt mig at flytte til Danmark. Jeg var født i Danmark men rejste til Canada og er nu Canadisk Statsborger. Jeg er klar over at jeg er nød til at bo i Danmark to år før jeg kan igen blive Dansk statsborger. Mit  spøresmål er:

Jeg har en datter som er født i Canada. Hun er 22 år. Hvor lang tid skal min datter have fast bopæl i Danmark før hun kan blive statsborger?

Er der andre betingelser jeg burde vide d.v.s. må hun indrejse med mig til Danmark uden nogen problem? Og, hvis min datter har en ven, som også vil flytte med hende til Danmark må han godt det?

SVAR.

Det er korrekt, at du som følge af dit "medfødte" - dog senere fortabte - statsborgerskab, vil kunne generhverve dansk statsborgerskab efter 2 års fast bopæl i Danmark.

For din datters vedkommende er udgangspunktet, at hun efter 7 års ophold vil kunne ansøge om dansk indfødsret.

Udgangspunktet - 7 år - vil efter ansøgning som regel kunne fraviges - lempes, da din datter vil kunne dokumentere hel ellere delvis dansk afstamning.

Din datter skal derudover også kunne dokumentere tilstrækkelige sproglige danskkundskaber

Din datter og hendes ven vil ikke uden at have opnået opholdstilladelse kunne tage ophold/bosætte sig i Danmark.

Ansøgning om opholds- & arbejdstilladelse skal indgives hos den danske repræsentation i Canada.

Med venlig hilsen

Michael Lindquist

Ret & Råd, Ishøj

jug-logo.jpg (14017 bytes)