Skal jeg betale for afbestilt flybillet?

Jeg er i den uheldige situation, at et British Airways ikke vil refundere min flybillet.

Sagen er den at jeg modtager billetten den 19/9-1998 og afbestiller den så igen den 21/9-1998 pga. af sygdom. Jeg havde modtaget en afbestillingsforsikring, som først skulle betales den 22/9-1998.

Da jeg så ringer og forhører mig om, hvordan jeg skal gøre for at afbestille flybilletten får jeg følgende besked "Du skal bare sende billetten tilbage, så ordner vi det med refunderingen". Jeg sender så straks billetterne tilbage (21/9-1998).

Jeg har endnu ikke indbetalt min afbestillingsforsikring. Det ringer jeg så og forhører mig om den 22/9-1998 som er sidste rettidige indbetalingsdato.

Jeg spørger igen British Airways om hvad jeg skal gøre med afbestillingsforsikringen og får svaret "Den kan du bare smide væk, når du har sendt billetterne retur er der ikke brug for den". Det skal her siges, at jeg troede jeg skulle indbetale afbestillingsforsikringen, men jeg retter mig efter oplysningen fra personalet.

Den 23/9-1998 bliver jeg så kontaktet af British Airways som oplyser mig, at jeg ikke kan få penge refunderet for billetten, da jeg ikke har sendt nogen lægeerklæring med samt indbetalt afbestillingsforsikringen. Det er jeg totalt uforstående overfor, da jeg jo ikke er blevet oplyst om det, da jeg afbestilte billetten og heller ikke fik den information da jeg ringede den 23/9-1998.

Jeg føler mig derfor snydt på det groveste, da jeg nu ikke kan få en øre af de 1935 kroner tilbage, som jeg betalte for billetten, på grund af, at jeg rettede mig efter de oplysninger jeg fik fra personalet.

Hvis personalet havde oplyst mig om, at jeg skulle sende flybilletten tilbage sammen med afbestillingsforsikringen og en lægeerklæring, så havde jeg selvfølgelig gjort det. Jeg kunne da ikke drømme om, at sende flybilletten tilbage uden at betale afbestillingsforsikringen hvis det var det der skulle til !!!

Ved en senere telefonsamtale med selskabet får jeg den besked " Du kan jo ikke få refunderet noget, når du ikke har betalt afbestillingsforsikringen inden du sender flybilletten tilbage".

Dette hænger jo overhovedet ikke sammen med den besked jeg fik fra den første dame, jeg snakkede med den 22/9-1998.

SVAR.

Jeg synes, du skal sende selskabet et brev, hvori du redegør for sagens forløb.

Problemet er nok, at du har været så letsindig at stole på de oplysninger, som du fik telefonisk, og som nu viser sig at være klart forkerte.

Den dame, som du talte med, vil sikkert benægte, at du har fået en klart forkert besked, og hvis dette sker, hænger du på den, for du kan jo ikke bevise, at hun har givet dig forkert besked, medmindre du har optaget samtalen på bånd.

Der er i øvrigt altid den mulighed, at British Airways pr. kulance refunderer dig beløbet.