Citatret og ophavsret til læserbrev.

Er det tilladt at gengive et læserbrev fra en avis på ens egen hjemmeside, eller skal der søges tilladelse hertil fra avisen/forfatteren til læserbrevet?

En avis har overfor en af mine bekendte truet med sagsanlæg i et sådant tilfælde, men tilbudt at frafalde for et nærmere angivet beløb. Hvordan er juraen i et sådant tilfælde.

SVAR.

Du må ikke gengive hele læserbrevet, men du har ret til at citere - og herunder referere - en del af det, blot du henviser til den avis, det har været bragt i.

"Citatretten" fremgår af § 22 i lov om ophavsret, hvor der står følgende:

Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet.

Som en meget grov tommelfingerregel kan du citere op til 20 procent af læserbrevets indhold, uden nogen kan komme efter dig.