Kan jeg få dobbelt statsborgerskab?

Jeg overvejer at søge om amerikansk statsborgerskab. Det største problem, så vidt jeg kan se, er, at jeg ikke har lyst til at opgive mit danske statsborgerskab.

Med hensyn til det amerikanske statsborgerskab er problemet tilsyneladende ikke stort. Man skal erklære, at man opgiver sin loyalitet til sit gamle land, men i praksis bliver det ikke kontrolleret, om man opgiver sit statsborgerskab, selvom det officielt anbefales, at man ikke har dobbelt statsborgerskab. Paa den anden side er der tilsyneladende stor forståelse af dobbelt statsborgerskab, når først man har det.

Er der nogen måde, hvorpå at dobbelt dansk og amerikansk statsborgerskab kan opnås?

SVAR.

Det er fra d. 01.09.2015 blevet muligt at bevare sit danske statsborgerskab, selv om man erhverver statsborgerskab i et andet land

Du behøver slet ikke foretage dig noget for at bevare dit danske statsboirgerskab