Afgiftsfri gaver fra mormor

Jeg vil gerne vide hvor meget det skattemæssigt er tilladt for min mormor at forære mig som gave ?

hal.

Svar

Din mormor må i 2014 give dig en afgiftsfri gave på 59.800 kr. Giver hun dig mere, skal du betale gaveafgift med 15% af det overskydende beløb.

Hvis din mormor vil give dig mere end det afgiftsfrie beløb, kan du eventuelt låne resten som et såkaldt rentefrit familielån. Din mormor kan så eftergive dig lånet med op til 59.800 kr. (pristalsreguleret) i de kommende år. Du kan læse mere herom på emne nr. 616.