Kan jeg trække mine bøger tilbage fra de danske biblioteker?

Jeg vil gerne spørge, om jeg kan trække mine bogudgivelser tilbage fra bibliotekerne landet over.

Da jeg ikke har udgivet så mange bøger, at jeg modtager bibliotekspenge, så ønsker jeg ikke at udlåne mine bøger gratis til folket.

Jeg har nu som forfatter selv fået den danske ophavsret til mine bøger, da min kontrakt med forlagene er ophævet.

Hvordan skal/bør jeg forholde mig ??

Svar:

Du kan ikke forbyde biblioteker at købe nogle af dine bøger for derefter at udlåne dem gratis. Det er hele ideen med de danske folkebiblioteker og fremgår af ophavsretslovens § 16.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk