Hvor tæt på min baghave må jægerne jage?

Jagtsæsonen er beklageligvis gået ind. Ak ja, så er freden forbi!

Hvor tæt på bebygget område må jægere og hunde komme?

Jeg bor ud til åbne marker. Der er åbenbart kommet et nyt hold jægere i år. De kommer mange med hunde, og går, efter min mening, ret tæt på min baghave.

Kan jeg opponere mod det?

Hvad sige loven om det emne?

Svar:

Der er ingen grænse for, hvor tæt på din ejendom, jægerne må færdes, men de må ikke affyre skud, medmindre de er mindst 50 meter fra din ejendom. Det fremgår af jagtlovens § 19 stk. 1:

”Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren”.

Jægerne kan straffes med bøder, hvis de overskrider den omtalte regel.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

www.JuraEksperten.dk