Skal man have pas med på biltur til Spanien?

Jeg har lige fornyet mit pas grundet ferierejse. På denne charterrejse skulle jeg med fly, men spørgsmålet går på, om et pas er nødvendigt på en biltur til Spanien?

Hvis jeg undervejs bliver stoppet i Frankrig, er det efter min opfattelse rigeligt med kørekort som identifikation. Ellers er der vel ikke meget fidus i at paskontrol er ophævet. Mine hidtidige informationer går på, at det er "rart" nok at have et pas med. I min optik er der dog langt mellem "rart nok", og til at det er et krav fra myndighedernes side.

Kan jeg blive tilbageholdt i et andet EU-land grundet manglende pas, når jeg nu rent faktisk er medlem af unionen?

Svar:

Danmark er sammen med en række andre lande med i Schengen samarbejdet.

Dette betyder, at du ikke skal vise pas, når du rejser til Belgien, Frankrig, Grækenland, Italien, Luxembourg, Holland, Portugal, Tyskland, Spanien eller Østrig.

Men da du skal kunne bevise dit statsborgerskab, skal du alligevel medbringe dit pas, når du opholder dig i et Schengen-land  - dog ikke de andre nordiske lande

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne
Sankt Knuds Torv P/S

Ryesgade 31
Postboks 5009
8100 Århus C
Tlf.: 8613 0600
Fax: 8613 1500