Hvad "mister" vi, hvis vi melder os ud af Folkekirken?

Jeg har brug for lidt vejledning. Jeg har været inde på kommunens hjemmeside, og kan se at vores kirkeskat lige nu er 0,75 %. Da vi lige nu leder efter steder hvor vi kan spare i familien, ville jeg gerne høre, hvad vi "mister" hvis vi melder os ud af folkekirken.

Som jeg har forstået på jeres hjemmeside mister vi retten til at få en præst til at medvirke ved bryllup og begravelse, men vi kan stadig blive begravet på en kirkegård. Må man godt stadig bruge kirken, men så bare selv stå for ceremonien?

Hvad med konfirmation af børn? Er det muligt at få vores børn konfirmeret, hvis vi voksne ikke er medlemmer af folkekirken?

SVAR.

I mister muligheden for gejstlig betjening, fx at en præst medvirker ved jeres bryllup eller begravelse, og muligheden for at få kirkerummet stillet til rådighed for en privat ceremoni, fx ved en begravelse. Til gengæld kan I – eller rettere jeres efterladte - benytte de kommunale kapeller til en privat ceremoni omkring jeres begravelse.

Selv om I melder jer ud, kan jeres børn blive døbt og konfirmeret.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk