Er det lovligt at sulte sig ihjel?

Jeg vil gerne høre, om der findes noget lovgivning mht. sultestrejke?

Det er hverken fordi jeg agter at sultestrejke eller kender nogen der vil, men tænkte på om der ville være sanktioner imod et firma/regering hvis man tillod at en sultestrejkende dør.

Hvis man har til hensigt at dø af sult grundet politiske motiver så synes jeg da at man skulle gøre det.

Det kan ikke passe at passitivitet/ligegyldighed fra "den anklagedes" side kan straffes på nogen måde, vel?

For så ville sultestrejke være løsningen på alt.

SVAR

Det er fuldt ud lovligt at sulte sig ihjel, hvis man skulle ønske det.

Der fremgår af § 23 i sundhedsloven, som lyder således:

"Hvis en patient utvivlsomt har iværksat en sultestrejke og patienten er informeret om sultestrejkens helbredsmæssige konsekvenser, må en sundhedsperson ikke afbryde denne".

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten