Må Naser Khader snyde bookmakerne og tjene 50 mio kr. ved at melde sig ind i Dansk Folkeparti?

I frokostpausen kom vi til at diskutere følgende:

Efter Naser Khader forlod Liberal Alliance, var der en bookmaker, der annoncerede sine forskellige odds, hvis man ville spille på hvilket politisk parti Naser Khader melder sig ind i.

At Naser Khader ville melde sig ind i Dansk Folkeparti gav nogle helt forrygende odds, vist nok 1000.

Diskussionspunktet er nu hvordan det rent juridisk vil se ud, hvis Naser Khader selv sætter f.eks. 50.000 kr. på dette spil, melder sig ind i Dansk Folkeparti, henter gevinsten på 50 millioner, og derefter melder sig ud igen.

Vil Naser Khader i denne situation have begået noget strafbart? Situationen er vel ikke helt den samme som hvis sportsfolk f.eks. taber med vilje - Naser Khader har jo ikke selv bedt om at blive gjort til genstand for spil og forsynet med disse odds.

SVAR

Naser Khader begår ikke noget ulovligt ved at deltage i spillet, men efter min vurdering vil den pågældende bookmaker kunne slippe for at udbetale gevinsten, da det burde stå Naser Khader klart, at spillet kun gælder for folk, der ikke selv kan afgøre det.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten