Må jeg fjerne valgplakater i elmast på min grund?

Jeg vil gerne vide noget om reglerne for ophængning af diverse plakater bl.a. valgplakater i en lavspændingsmast uden lys, der står ca. 30 cm inde på min grund/matrikel.

Jeg har kontaktet el-selskabet og de sagde at jeg bare kunne tage det ned, hvis det generede mig, men jeg vil jo gerne vide om jeg har retten på min side. Det kunne de ikke rigtig fortælle mig noget om.

Jeg har desuden kontaktet amtet for at høre om reglerne,  men de vidste heller ikke noget.

Svar:

Hvis masten står inde på din grund - som du skriver - er du i din gode ret til at fjerne eventuelle valgplakater.

Reglerne om opsætning af plakater fremgår af politivedtægten, og når masten står på din grund, er det ikke nok, at politiet har givet sit samtykke til ophængningen. Du skal også give samtykke, og derfor kan du fjerne plakaten.