Hæfter jeg for min søns ulovlige download af musik?

Jeg har en 15-årig "pap"-søn, som meget aktivt lytter til den nyeste musik, der kan hentes på internettet. Jeg har jævnligt gjort ham opmærksom på problemerne omkring dette, og at jeg gerne vil frabede mig, at han henter (og især gemmer) musik, som han ikke har betalt for, og som ikke er gjort frit tilgængeligt fra kunstnerens/pladeselskabets side. Men ordet "ophavsret" giver desværre ikke rigtigt nogen mening i hans ører.

Spørgsmålene er så:

Kan jeg risikere, at komme til at hæfte for hans "ulovligheder"?

Skal jeg dagligt kontrollere hans PC, om der nu igen er installeret WinMX, KaZaa, etc. og slette disse samt hvad der nu måtte forefindes af ulovligt downloadet musik?

Svar:

Du hæfter ikke for din stedsøns eventuelle ulovligheder, og du har ikke pligt til at kontrollere hans pc med jævne mellemrum.

Det samme ville gælde, hvis han var din biologiske søn.