Kan skolen give min lillesøster i 7. klasse eftersidning, fordi hun kom for sent?

Kan en offentlig skole give min lillesøster i 7. klasse en times eftersidning, fordi hun mødte for sent op til undervisning?

Hvis ikke, er der så juridiske dokumenter, i form af § o. lign., som jeg kan fremlægge for den pågældende lærer og/eller inspektør?

Svar:

Ja, det kan skolen godt, hvis det skønnes at være en rimelig sanktion for at få din lillesøster til at møde til tiden.

En eftersidning skal sædvanligvis finde sted i umiddelbar tilknytning til elevens sidste lektion den pågældende dag.