Hvor meget må DR's licenskontrol snage i mit hjem?

Jeg har lige modtaget et brev fra DR, hvor de gør opmærksom på, at det er ulovligt at være sortseer, og at over 99% af alle husstande har tv og radio. Jeg har de sidste 5-6 år ikke haft tv, men radio som jeg har betalt licens til. Ca. hvert andet år er der kommet en "påmindelse" om, at jeg skal betale tv-licens, hvis jeg har erhvervet et tv. Troligt har jeg svaret på deres brev hver gang og skrevet under på, at jeg kun har radio.

I det seneste brev fortæller DR, at jeg vil få besøg af en kontrollør, der skal undersøge, om jeg har tv. Jeg ved godt, at jeg ikke har pligt til at lukke ham/hende ind, hvilket jeg heller ikke har tænkt mig. Jeg ved også godt, at de ved hjælp af fogedretten så kan komme ind. Mit spørgsmål er: hvor meget må de "snage" i mit hjem. Må de kun kigge i rummene og det der står fremme, eller må de gå i skabe og for den sags skyld skunke/eller loftet?

Jeg ved godt, at det nemmeste ville være at lukke kontrolløren ind, men nu er jeg blevet stædig! Bare fordi jeg har valgt ikke at have et tv, så skal jeg mistænkeliggøres på den måde, og det bryder jeg mig ikke om. Det kunne vel ende med, at Arla kommer på kontrolbesøg for at se, om jeg nu ikke alligevel har en ost liggende, selv om jeg ikke står registreret som køber af én :-)

Svar:

Nej, det kan en kontrollør ikke true dig med, for han har ingen mulighed for at få fogedretten til at lukke ham ind i dit hjem. Det er der ganske enkelt ikke hjemmel til i love og bekendtgørelser om Danmarks Radio.