Er tilbud på internettet bindende?

Forleden havde Elgiganten et tilbud på Internettet, Playstation til 0 kr. Nogle af mine venner bestilte og de fik ordrebekræftelse på 0 kr.

Nu kommer de så og spørger, om de har ret til krammet.

Jeg har svaret, at der er ond tro hos løftemodtager, så de skal ikke gøre sig forhåbninger.

Men synes I, at tilbud på Internettet er bindende, ofte kan man jo bekræfte og betale med et klik, og det tyder jo på, at tilbudsgiver selv mener, at der er tale om et bindende tilbud. Jeg har før været i tvivl om dette, og tager nu anledningen til at spørge dygtige folk.

Svar:

Tilbud på nettet er formentlig bindende, hvis der er mulighed for at bestille på nettet

I modsat fald er der alene tale om opfordringer til at gøre tilbud

Selv om tilbuddet er bindende, gælder aftalelovens  § 32 om fejlskrift, og man kan derfor ikke støtte ret på et tilbud, hvis man ved eller bør vide, at der er tale om en fejl

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus