Hvordan kan man slippe for at blive ringet op af analyseinstitutter?

Analyseinstitutter og konsulentfirmaer ringer tit med den ene eller anden undersøgelse. Det vil vi gerne undgå.

Vi har søgt markedsføringsbeskyttelse og vejviserbeskyttelse via Folkeregisteret medio marts i år.

Jeg mener firmaer skal tjekke op mod en database - ifølge Persondataloven, førend de henvender sig på adressen.

Gælder markedsføringsbeskyttelsen også vores telefonnummer ? eller skal man få hemmeligt nummer for at undgå "ringeriet" ?

Svar:

Den omtalte mulighed for at frabede dig henvendelser gælder udelukkende tilbud fra erhvervsdrivende, og det er der ikke tale om, når du bliver bedt medvirke i en markedsanalyse.

Det hjælper heller ikke altid at få hemmeligt telefonnummer, idet mange analyseinstitutter slet ikke benytter en telefonbogen som "opslagsværk". De benytter et tilfældigt 8 cifret nummer, netop for at sprede respondenterne så godt som muligt og også for at få "fat" i folk med hemmelige numre.

Det eneste du kan gøre er at afvise at tale med personerne fra analyseinstitutterne.