Må danske internetportaler opfordre til skattesnyd og andre ulovligheder?

Der er mange portaler på nettet, hvor der også er indeholdt et diskussionsforum. Jeg frekventerer jævnligt sådanne danske internet-portaler og de bedste bliver vedligeholdt af en eller flere webmestre (ofte ejer) og moderatorer.

I disse fora udveksles jævnligt tips om, hvordan man snyder told og skat, udveksler koder til fx. Windows98 og andre programmer, samt i det hele taget en jævn strøm af opfordringer til diverse andre ulovligheder. Jeg har bemærket,
at hvis en bruger (man skal være registreret) kommer ind på noget, som går imod pågældende portals økonomiske interesser, så er der meget hurtigt en webmester eller moderator, som redigerer/sletter indlægget. Hvorimod de omtalte opfordringer til ulovligheder får lov at stå og det er også set, at en moderator ligefrem selv opfordrer til at snyde told og skat.

Jeg mener ikke det er lovligt for en avis at føre sig sådan frem - altså have en "brevkasse" hvori man kan diskutere/opfordre til unddragelser og andre ulovligheder. Men hvordan er det med en dansk internet-portal?

Har ejerne/moderatorerne en pligt til at friholde et diskussionsforum for omtalte og kan de måske ligefrem holdes
ansvarlige i juridisk forstand?

Svar:

Såvel skribenterne af de pågældende indlæg som den ansvarlige for portalen risikerer straf og erstatningsansvar, såfremt der offentliggøres indlæg med opskrifter på oplagte ulovligheder.

Juridisk set er der ingen forskel på at offentliggøre sådanne indlæg i et dagblad eller på en hjemmeside.