Er mp3'ere på harddisken lovlige?

Jeg anskaffer mig på lovlig vis en cd (f.eks. låner den på biblioteket).

CD'ens indhold, som normalt er WAV-filer, gemmer jeg på min harddisk. Det kan jeg ikke bare gøre, men der findes de såkaldte "Ripper"-programmer, som gør det for mig.

 WAV-filer fylder så meget på min computer, at jeg vælger at komprimere dem til MP3-format. De såkaldte "Encoders", kan bruges til at komprimere filer fra CD'ens wav-format til MP3. (Programmerne er alle freeware)

Der er tale om kopi af digital musik til personlig brug, som jeg altså har kopieret til min computer med henblik på elektronisk afvikling inden for husstanden.

Jeg spørger nu:

Har jeg gjort noget ulovligt?

Svar:

Forholder sagen sig, som du har oplyst, vil det desværre være en overtrædelse af ophavsretsloven, da det ikke (længere) er tilladt at tage en
digital kopi af et lånt eller lejet eksemplar, jf. Ophavsretslovens § 12 stk. 3.

Det gør ingen forskel, hvorvidt kopieringsprogrammerne er freeware eller ej.

Ulrik Grønborg

Advokaterne Sankt Knuds Torv, Århus C.