Kan jeg få erstatning for mit tab som følge af DSB's forsinkelser?

Jeg arbejder som konsulent i et stort firma, som jeg skriver regning til. Jeg får kun betaling for de timer jeg er i firmaet.

Nu har de fleste der kører med tog nok bemærket at de kører ret uregelmæssigt, og således også i dag. Mit tog var blevet aflyst, og jeg kom næsten en time for sent på arbejde. Denne time har kostet mig ca. 200 kr.

Kan jeg kræve dem af DSB, eller er de bare tabt?

Svar:

Det er min vurdering, at du ikke vil få meget ud af at kræve pengene erstattet af DSB. DSB har generelt fraskrevet sig ansvaret i forbindelser med forsinkelser. Forbrugerombudsmanden har gennem en længere periode forsøgt at få DSB til at erstatte fx. flybilletter - nødvendige taxature ol., når man om følge af tog-forsinkelser er blevet nødt til at købe en flybillet/tage med taxa. DSB har ikke været meget for at erstatte sådanne udgifter. Deres synspunkt er, at man må tage af sted i så god tid, at man trods forsinkelser kan nå frem.

At du er selvstændig konsulent i stedet for lønmodtager ændrer ikke på forholdet rent erstatningsmæssigt. Som lønmodtager vil det heller ikke være arbejdsgiveren, som bærer risikoen for, at lønmodtageren ikke når frem på arbejde - dvs. lønmodtageren bliver enten trukket for den time han mangler - eller må arbejde over en anden dag.

Med venlig hilsen

Birgit Thrusholm

Ret & Råd, Køge

Danmarks Familieadvokat samarbejder med Ret & Råd.