Må private vagtmænd undersøge min taske?

Jeg kunne godt tænke mig at vide om et privat vagtselskab, som er hyret af en bygherre, må undersøge folks biler eller tasker når de forlader byggepladsen, eller om dette kræver en speciel tilladelse ???

Svar:

Det må det private vagtselskab ikke, idet et sådant selskab ikke har andre  og flere beføjelser end alle andre private i dette land.

Hvis vagtselskabet bliver opmærksom på, at en medarbejder stjæler et eller andet, kan vagtselskabet - eller for den sags skyld en kollega til den  pågældende - foretage en såkaldt privat anholdelse.

Men selv i denne situation kan selskabet ikke undersøge biler og tasker, medmindre den pågældende giver tilladelse til det.

I stedet skal selskabet overgive medarbejderen til politiet.