Hvordan bliver jeg forsvarsadvokat?

Hej, jeg er en pige på 16 år, som nu går på gymnasiet. Mit store mål er at blive forsvarsadvokat, men hvor meget skal jeg igennem for at nå der til???

Håber du kan hjælpe.

Svar:

Tak for dit spørgsmål.

Der er desværre ikke nogen let og direkte vej til at blive forsvarsadvokat, da der ikke findes nogen "forsvarsadvokat-linie" på jurastudiet...

Jurastudiet varer minimum 5 år og kan tages i enten Århus eller i København. På studiet modtager du undervisning i mange af juraens forskellige discipliner, såsom familieret, EU-ret, konkursret, erstatningsret m.fl. Du modtager på studiets 2.år også undervisning i strafferet, hvilket er den gren af juraen, som forsvarsadvokater oftest har brug for.

Studiet er opbygget i to dele: En grunduddannelse på 3 år, hvor alle fagene ligger fast. Når du består det tredje år (den på jurastudiet så frygtede "3.årsprøve") kan du kalde dig ba. jur. - bachelor i jura.  Hvis du ikke har hørt om den titel før, skal du ikke undre dig, for det har de færreste - heller ikke arbejdsgiverne kender den!

De fleste vælger derfor fornuftigvis at fortsætte på jurastudiets overbygning, enten straks eller efter et sabbatår.

Overbygningen er normeret til at tage 2 år. Her er der mulighed for at vælge mellem et hav af valgfag, såsom ophavsret, idrætsjura, islamisk ret, konkurrenceret osv. Du kan også tage nogle fag, hvor du hører mere om strafferet og proces, kriminologi osv.

Til sidst skal du skrive et speciale/hovedopgave.  Du kan frit vælge dit emne, men vil du til den tid stadig være forsvarsadvokat, bør du nok vælge et juridisk emne, der har relevans for arbejdet som forsvarsadvokat. Det signalerer til din fremtidige arbejdsgiver, at du interessere dig for emnet, og har en vis specialviden om det.

Efter de 5 år er du nu cand.jur. (kandidat i jura) - men dermed er trængslerne imidlertid ikke forbi.

Vil du være advokat, skal du nu til at finde en læreplads. "Advokat" er en beskyttet titel, som man kun må kalde sig, hvis man har været i lære i 3 år hos et advokatfirma. Læretiden skifter mellem undervisning og praktisk arbejde, og du kan i de tre år kalde dig for "advokatfuldmægtig", forudsat at du består en afsluttende eksamen.

Ikke alle advokater laver det samme. Der er meget, meget stor forskel på eksempelvis forsvarsadvokater og erhvervsadvokater - både i arbejdsopgaver, klienter og (ikke mindst) løn.

Du bør derfor søge at få en læreplads hos et advokatfirma, der specialiserer sig i eksempelvis strafferet, hvis du vil være sikker på nogensinde at forsvare en klient i en straffesag. Navnene på firmaerne lærer du at kende under dit 5 år lange jurastudie - eller ved at lægge mærke til advokaternes navne, når du læser om en straffesag i avisen!

Det er mit bud på, hvad du skal igennem for at blive forsvarsadvokat. Har du andre spørgsmål vedrørende jura eller jurastudiet, skal du være velkommen til at skrive igen.

 Med venlig hilsen

Ulrik Grønborg