Må arbejdsgiveren fraskrive sig ansvaret for arbejdsskader?

Vores 19-årige datter, der blev student i juni, har sommerjob på en lokal fiskefabrik, både fersk og tilberedt fisk.

Hun fortæller os her i aften, at hun ikke kan få erstatning hvis hun f.eks. mister en finger, fordi hendes arbejdsgiver har bedt hende om at underskrive en erklæring om erstatningsfraskrivelse i arbejdsskade situationer.

 Er det lovligt ?

Og hvad sker der hvis en af de unge mennesker kommer til skade ?

Svar:

Tak for jeres henvendelse.

Nej, det er ikke lovligt, at en arbejdsgiver fraskriver sig erstatningspligt i tilfælde af arbejdsskader. Arbejdsskadeforsikringen er lovpligtig at tegne for arbejdsgiverne, så det kan man ikke komme uden om.

Hvis arbejdsgiveren alligevel ikke har tegnet forsikringen og man som ansat kommer til skade, så udbetales erstatningen via Arbejdsskadestyrelsen, som efterfølgende opkræver det udbetalte hos arbejdsgiveren.

Jeres datter kunne eventuelt rette henvendelse til Arbejdsskadestyrelsen, det er muligt, at man der vil se lidt nærmere på forholdene?

Med venlig hilsen

Dorthe Jespersen

Ret & Råd, Randers

jug-logo.jpg (14017 bytes)