Kan jeg bede licenskontrollen rende og hoppe?

Jeg har en lille "fritidslejlighed" jeg kun opholder mig i i ny og næ, men den står som min faste bopæl i folkeregisteret. Jeg har et stereoanlæg og betaler radiolicens, og når jeg endelig ser fjernsyn, foregår det på en adresse der betaler farvelicens.

Fire gange på tre år har jeg haft licenskontrollen rendende. 1. gang var kommentaren blot; -Nå, men så må jeg vel tro på det! - da jeg svarede benægtende på om jeg havde fjernsyn.

Jeg ønsker ikke at blive kontrolleret i tide og utide af dem, men hvilke rettigheder har man egentlig.

Principielt er jeg meget imod folk der går og kontrollerer andre mennesker og ønsker end ikke at åbne døren for dem, men - hvor meget må man bede dem om at rende og hoppe??

Med venlig hilsen

"Irriteret"

SVAR.

Licenskontrollen kan ikke forlange, at du skal lukke den ind i din  bolig.

Danmarks Radio kan heller ikke få fogedrettens bistand til at komme ind i din bolig. Det er der ikke hjemmel til i love og bekendtgørelser om DR.

Derfor kan roligt afvise at lukke nogen ind næste gang!