Kan et foto af mig benyttes uden min tilladelse?

Kære Advokat!

Hvis man er blevet fotograferet et sted, hvor man har betalt for at komme ind, er det så tilladt for det pågældende sted at benytte fotoet uden tilladelse fra modellerne - i dette tilfælde min familie og jeg.

Med venlig hilsen

J.C.

Svar

Jeg har studeret loven om retten til fotografiske billeder. Denne lov handler imidlertid kun om beskyttelsen af fotografens rettigheder og indeholder ikke særlige beskyttelsesregler for den fotograferede.

Jeg kan ikke ud fra de givne oplysninger vide, om benyttelsen af fotoet vil være retsstridig i forhold til jer, dvs. om benyttelsen er en freds- og ærekrænkelse eller om benyttelsen i øvrigt krævede jeres samtykke.

I en dom fra 1980 (U 1980.945 ØLD) blev det statueret, at anvendelsen af et foto af fodboldspilleren Allan Simonsen på plakater krævede hans samtykke, og han fik tilkendt en godtgørelse på 5.000 kr.

I en dom fra 1983 (U 1983.405 ØLD) fik Sanne Salomonsen tilkendt en godtgørelse på 50.000 kr fra Ugens Rapport, som uden hendes samtykke havde bragt nogle fotos, hvor hun badede topløs i Gilleleje. Der var tale om en freds- og ærekrænkelse.

Hvis du lidt nøjere beskriver, hvad fotoet skal bruges til, vil jeg gerne forsøge at besvare dit spørgsmål mere konkret.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg.