Er kommunes samkøring af registre lovlig?

Hermed fremsender jeg et klip fra en kommunes hjemmeside, hvilket får mig til at tænke på, om det virkelig er lovligt - for ikke så mange år siden kan jeg huske, at politikerne himlede op om, at der ALDRIG ville blive tale om samkøring af registre, eller nogen andre former for "på tværs af det ene og andet" - når man besøger flertallet af kommunernes hjemmesider i dag,  ja, så nærmest praler de med, at nu skal de nok få fat i alle via samkøring  af registre - efter min mening er dette ved at udvikle sig til noget  farligt noget, hvilket minder lidt om elektronisk menneskejagt.

Her følger udklippet fra kommunens hjemmeside:

Sådan arbejder vi
"Kommunedata har udviklet en database, der kan trække oplysninger på tværs af de kendte registre, så vi får en total ydelsesoversigt på den enkelte - og de oplysninger kan så køres sammen med for eksempel folkeregister-oplysninger. Jeg vil da ikke afvise, at der i visse tilfælde  kan der blive tale om, at kommunalt ansatte bliver bedt om at svare på spørgsmål og at vi en sjælden gang kan finde på at komme på hjemmebesøg. Men det er først og fremmest samkøring af databaser der er tale om - det er  ikke noget vi har kunnet før. Der har allerede vist sig en del emner i løbet af den første uge - og dem går vi nu i gang med at undersøge," siger kommunens skat-og servicechef Klaus Iversen.

Det er min opfattelse, at kommunerne/det offentlige mere og mere blæser på gældende lovgivning, så man kan fange de borgere der blæser på  lovgivningen.

SVAR.

   Kommuner har en ret vid beføjelse til at samkøre offentlige registre, men denne samkøring har i et vist omfang været umulig på grund af  forskellige tekniske problemer.

   Den pågældende kommune kan udmærket sammenligne oplysninger om "reelt   enlige " - i relation med sociale ydelser - med oplysningerne i det   kommunale folkeregister. Det er fuldt ud lovligt.