Må jeg udgive midi-filer på Internettet?

Jeg indspiller en dansk melodi efter noderne i en trykt udgivelse og gemmer indspilningen i en midi-fil. Melodiens komponist døde for mere end 70 år siden. Kan jeg så frit offentliggøre midi-filen på Internet, eller kan forlaget påberåbe sig ophavsretten på noderne?

SVAR.

Som du selv er inde på, er hovedreglen i dansk ret, at ophavsretten til et musikværk bevares i 70 år efter ophavsmandens død. Begrebet musikværk omfatter musikken i alle dens fremtrædelsesformer, inklusive noder. Når der, som i dit eksempel, er forløbet mere end 70 år efter ophavsmandens/komponistens død, er brugen af værket, herunder noderne, fri. Der skulle således ikke være noget i vejen for, at du fremfører din midi-musik over internettet.

Med venlig hilsen

Ulrik Grønborg