Er det lovligt at spille i det Nordvesttyske Klasselotteri?

Der er netop dumpet en brochure ind af døren i formodentlig størstedelen af de danske hjem fra Det Nordvesttyske Klasselotteri.

Er det lovligt at købe lodder i dette? Og hvad sker der/skal der ske, hvis man vinder?

SVAR.

Det er lovligt at deltage, og gevinstchancerne er mig bekendt gode.

Det kedelige er, at præmierne er skattepligtige i Danmark som personlig indkomst (op til 59%), og man kan således ikke nøjes med at betale en gevinstafgift på 15%. Du kan læse mere om gevinstafgiften på emne nr. 942-1.

Det tyske klasselotteri indberetter mig bekendt ikke præmierne til det danske skattevæsen, og det er således op til vindernes egen samvittighed, om de vil opgive gevinsten på selvangivelsen.