Kan vi få vores barn døbt, hvis vi melder os ud af Folkekirken?

Vi er et kirkeligt viet ægtepar, som overvejer at melde os ud af folkekirken for at spare i skat.

Kan vi få vores barn (forventet fødsel er ultimo maj) døbt, hvis vi melder os ud ?

Hvis ikke, kan det så lade sig gøre, hvis bare en af os forbliver med at være medlem ?

SVAR.

Strengt juridisk kan I godt melde jer ud af Folkekirken og derefter få jeres barn døbt, så det bliver medlem af Folkekirken. Det fremgår af lov nr. 352 af 6. Juni 1991 om medlemskab af folkekirken, kirkelig betjening og sognebåndsløsning.

Det kræves, at den person, der bærer barnet ved dåben og svarer på præstens spørgsmål, selv er døbt, men denne person behøver ikke at være medlem af Folkekirken. Den pågældende skal dog fortsat bekende sig til den kristne tro.