Besøg af pejlevognen!

1) Hvis jeg nu får besøg af licenskontoret og ikke har betalt licens, kan de så kræve at komme ind, hvis de for eksempel kan høre fjernsynet (Nå det, det er bare katten!)?

2) Hvis jeg nu nægter at lade dem komme ind, kan de så ud fra det konkludere, at jeg nok har noget at skjule og så bonge mig for licens-penge alligevel?

3) Og hvis de nu får fjernsynet at se og jeg så fortæller dem, at jeg fik det i gave dagen før og LIIIGE skulle ned og betale licens da de kom, kan de så bonge mig, fordi de ikke tror på historien?

SVAR.

ad 1:

NEJ, licenskontoret kan ikke kræve at komme ind

ad 2:

NÆPPE, men en så afvisende holdning ville da helt klart give mig en opfattelse af, at du havde noget at skjule, så mistanken ville være forstærket.

ad 3:

JA, medmindre du kan bevise, at du rent faktisk har fået fjernsynet dagen før. Men det skal være tale om et helt klart bevis, for det bliver ikke bare din version af historien, der står til troende.

Det kan i øvrigt blive ganske bekosteligt at snyde i licens, men valget er naturligvis dit.